دنیای عدسی ها
 
درباره وبلاگ


بی سواد فردا کسی است که عکاسی نداند (موهولی ناگی )
آخرین مطالب
پيوندها
  • عینک آفتابی
  • ردیاب جی پی اس ماشین
  • ارم زوتی z300
  • جلو پنجره زوتی

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هنری و آدرس aks59.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 32023
تعداد مطالب : 39
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



عکاسی




 

برای محاسبه فاکتور عدسی های مبدل تله، عدد نشانگر گشودگی دیافراگم عدسی اصلی دوربین را در فاکتور عدسی تله کانورتور ضرب کنید و رقم به دست آمده را با دیافراگم عدسی مقایسه کنید تا مقدار نوری را که در اثر نصب عدسی مبدل از دست می رود، پیدا کنید. برای مثال، اگر از یک عدسی مبدل تله با ضریب 3xهمراه با یک عدسی معمولی با دیافرگم 4 استفاده کنید، رقم حاصل 12 خواهد بود یعنی در واقع نور، 3.3درجه افت می کند. در عدسی های 1.4x میزان افت نور یک درجه، در عدسی های 1.7x یک و نیم درجه و در عدسی های 2x دو درجه می باشد.
 لنزهای زوم دامنه وسیع             
لنزهای زومی که دامنه وسیعی از فاصله های کانونی را در اختیار عکاس قرار می دهند، ( مثلا لنزهای 300-28 میلیمتر و یا 350-50 میلیمتر) در ظاهر جالب توجه اند. اما در عمل این لنزها از نظر طریقه کار، محدودیت هایی دارند                        .                           
* لنزهای زوم با دامنه طولانی فاصله کانونی، بسیار حجیم تر از لنزهای مشابه فاصله کانونی ثابت هستند: یک لنز 28 میلیمتری معمولی بسیار جمع و جور است، اما یک لنز زوم 300-28 میلیمتری که روی فاصله کانونی 28 میلیمتر تنظیم شده باشد مسلما دست و پاگیر خواهد بود.                     
* احتمال نمایان شدن افت نور در لنزهای زاویه باز، زیاد است. به نحوی که گوشه های این تصاویر معمولا از قسمت مرکزی آن تیره تر به نظر می رسند. با در نظرگرفتن عکس هایی که برای ایجاد ارتباط موثر با مخاطب نیاز به نورپردازی یکنواخت دارند بپرهیزید.                             
* اعوجاج تصویر بهایی است که شما همیشه برای استفاده از لنزهای با دامنه زیاد فواصل کانونی از بناها و کلا موضوعاتی که شکل ظاهری آنها از خطوط مشخص و مستقیم تشکیل شده اند حتی الامکان خودداری کنید. با وجود اینکه در میانه این دامنه ( مثلا تنظیم 85 میلیمتر روی یک لنز زوم 300-28 میلیمتر) اعوجاج به حداقل می رسد، ولی حتی در این نوع تنظیم هم ممکن است که خطوط کمی موج دار بنظر برسند.                  
* با تنظیم کردن لنزهای زوم بر روی فاصله کانونی های بلندتر، دیافراگم های قابل دسترس کمتر می شوند که ممکن است دست و پای شما را برای بهره بردن از زمان های کوتاه شاتر ببندد و یا شرایط پرنوری را طلب کند                                       .
                     لنزهای تله فوتو و زاویه باز
 
لنزهای با قابلیت های ویژه، مانند لنزهایی که قادرند تصاویری با میدان دید فوق العاده باز را ثبت کنند و یا بر روی موضوعاتی کاملا نزدیک فوکوس کنند، هنگام عکاسی نیاز به مراقب های ویژه ای دارند. از آنجایی که این نوع لنزها، معمولا فوق العاده گران قیمت هستند، بهتر است قبل از خرید آنها به قابلیت های و محدودیت هایشان واقف باشید.
لنزهای زاویه باز(wide-angle)
طریقه کار کردن با لنزهای زاویه باز تا طول 28 میلیمتر آسان است. اما هنگامی که طول کانونی به کمتر از 24 میلیمتر می رسد، آنگاه بدست آوردن نتیجه دلخواه، چندان آسان نخواهد بود.
* به یاد داشته باشید که همه لنزهای زاویه باز به میزان قابل توجهی نور را بیشتر به سمت مرکز تصویر( در مقایسه با گوشه های آن) منعکس می کنند، بنابراین برای اطمینان از انتشار یکنواخت نور در تمام صحنه، از تنظیم لنز بر روی بازترین دیافراگم آن خودداری کنید.
* برای جلوگیری از سد شدن میدان دید توسط وسایل جانبی از قبیل فیلتر، هیچگاه به طور همزمان بیشتر از یک فیلتر استفاده نکنید. همچنین مطمئن شوید که روپوش های مخصوص لنز برای فاصله کانونی خاص لنز طراحی شده اند.
* با توجه با اینکه میدان دید لنزهای زاویه باز می تواند بسیار وسیع باشد، احتمال در برگرفتن منابع ناخواسته نور نیز در کادر افزایش می یابد( مثلا خورشید). نورهای درخشان حاصل از چنین منابعی می تواند باعث ایجاد نورهای متفرقه و نامنظم(flare) و یا انعکاسات شدید در داخل استوانه لنز شود. استفاده از دیافراگم های بسته تر تا حد زیادی می تواند باعث کنترل این پدیده شود.
* از قرار دادن موضوعات کاملا مشخص،( مثلا صورت اشخاص) در کناره های کادر حتی الامکان خودداری کنید. پدیدار شدن اعوجاج در این تصاویر، خصوصا در عکس هایی با ابعاد کوچکتر کاملا محسوس خواهد بود.
* هنگام کادربندی با لنزهای زاویه باز، بسیار دقت کنید که خط افق، کاملا افقی در کادر ظاهر شود. این لنزها به خاطر وسیع بودن میدان دیدشان، کوچک ترین خطایی را به شکلی اغراق آمیز بر روی فیلم یا حسگر ثبت خواهند کرد.
* از متمایل کردن لنز به بالا یا پایین خودداری کنید مگر اینکه تعمدا بخواهید صحنه را با حالتی اغراق آمیز ثبت کنید.
* از عکاسی با بسته ترین دیافراگم خودداری کنید، شما ندرتا به عمق میدان بدست آمده از چنین دیافراگمی نیاز خواهید داشت و کیفیت کلی تصویر این عمق میدان نیز احتمالا بسیار مطلوب نخواهد بود. با این حال، انتخاب یک دیافراگم بسته هنگام فوکوس کردن بر روی موضوعات بسیار نزدیک، به احتمال زیاد باعث بهبود کیفیت تصاویر خواهد شد.
 زوم و ترکیب بندی                
لنزهای زوم امکان تغییر در بزرگ نمایی تصویر را با فاصله های کانونی گوناگون و بدون نیاز به تعویض لنزهای متعدد، میسر می سازند. لنزهای زوم به گونه ای طراحی شده اند که در حالی که تصویر را در فوکوس نگاه می دارند، امکان تغییر در میدان دید را فراهم کنند. هنگامی که میدان دید بازتر می شود، تصویر باید کوچکتر شده تا سطح فیلم یا حسگر را پر کند. از طرف دیگر وقتی که میدان دید بسته تر می شود، تصویر بزرگتر شده تا سطح فیلم یا حسگر را پوشش دهد.
کار کردن با لنزهای زوم
بهترین راه برای استفاده از لنزهای زوم این است که قبل از تنظیم کادر، فاصله کانونی آنها را در محدوده ای تنظیم کنید که فکر می کنید بهترین جلوه را به عکس خواهد داد. این روش کار کردن، شما را تشویق خواهد کرد که حتی قبل از اینکه دوربین را برداشته و تنظیم کادر را انجام دهید، به صحنه و عوامل موجود در آن فکر کنید. با این روش شما یاد خواهید گرفت که به جای پس و پیش کردن بی هدف زوم برای "یافتن" یک کادر، پیشاپیش در نحوه " بوجود آوردن" آن فکر کنید. پس و پیش کردن بیهوده زوم نه تنها وقت گیر بوده، بلکه عامل از دست رفتن بسیاری از فرصت های عکاسی است.
روش حرفه ای
بسیاری از عکاسان حرفه ای طوری از لنز زوم استفاده می کنند که گویی هنگام عکسبرداری از لنزهای با فاصله کانونی ثابت (prime) بهره گرفته اند. در بیشتر اوقات آنها لنز را بر روی فاصله کانونی دلخواهشان ثابت گذاشته و از تنظیم زوم فقط برای اصلاح ظریف کادر استفاده می کنند. این بهترین روش برای استفاده از لنز زوم است: اضافه کردن و یا حذف کردن فقط "کمی" از صحنه برای ترکیب نهایی. برای بدست آوردن نتیجه ای مشابه با یک لنز معمولی( غیر زوم)، شما مجبور خواهید بود که دوربین را جلو و عقب ببرید. بسته به اینکه به دنبال ثبت چه جلوه ای هستید، می توانید لنز زوم را به طرف دامنه تله فوتو و زاویه باز آن هدایت کنید.
زوم برای کادربندی
یکی از موارد استفاده از لنزهای زوم هنگامی است که تغییر موضع برای عکاس وقت گیر، مشکل و یا غیر ممکن می نماید. این لنزها به شما امکان انتخاب چندین فاصله کانونی را به صورت غیر پله ای می دهند.
زوم درحال حرکت
تصور کنید می خواهید از یک گل معمولی عکس بگیرید اما طوری کار کنید که اصلا جلوه گل معلوم نباشد و رنگ های نهفته در گل به صورت انفجاری از نور و حرکت به چشم بیاید. این جلوه، به وسیله کم کردن فاصله کانونی یک لنز زوم به وسیله پیچاندن آن در سرعت چند ثانیه ای شاتر بدست می آید. به منظور تاکید بر روی خطوط محو، هم می توان قبل از فشار دادن دکمه شاتر، تصویر را کمی از فوکوس خارج نمود.
زوم برای ترکیب
تغییر زوم از 80 میلیمتر به 200 میلیمتر به طرحهای تیره، روشن، رنگی و غیر رنگی این امکان را می دهد تا خود را آشکار ساخته و در نتیجه تصویری انتزاعی و جالب به وجود آورند. اما به خاطر داشته باشید که با اضافه شدن به فاصله کانونی، عمق میدان کاهش می یابد. بنابراین هنگام تنظیم دیافراگم دقت کافی داشته باشید.

نکاتی که باید به خاطر سپرد
اعوجاج: بیشتر لنزهای زوم با انحنا دادن به خطوط صاف، تصویر را دچار اعوجاج می کنند. این انحنا خصوصا در فواصل کانونی کوتاه نمود بیشتری دارد.
لرزش دوربین: در طول های کانونی خیلی بلند( مثلا 350 میلیمتر) اثر لرزش دوربین بر روی تصویر به مراتب بیشتر است. مطمئن شوید که دوربین را به طور مناسبی مهارکرده ( ترجیحا با سه پایه) و از زمانهای کوتاه شاتر استفاده کنید.
سرعت لنز: همینطور که لنز را به روی فواصل کانونی بلندتر تنظیم می کنید، بازترین دیافراگم های در دسترس کوچک و کوچکتر می شوند. حتی در شرایط روشن، ممکن است که تنظیم بر روی زمانهای کوتاه شاتر با فواصل کانونی بلند مقدور نباشد.
O  عدسی های آینه ای
برای انتخاب جانشین برای عدسی های متداول بلند و حجیم به عدسی های آینه ای نگاهی داشته باشید. کاربرد عدسی های آینه ای آسان بوده و کیفیت ویژه ای را نیز به تصویر می دهند.
برای عکاسی از صحنه های ورزشی، طبیعت وحش و جزئیات مناظر طبیعی دوردست به عدسی های بلند نیاز دارید. اما عدسی های بلند متداول گران بوده و حمل آنها به خاطر حجم و وزن زیادشان نیز مشکل است. تعداد کمی از عکاسان با حمل عدسی بلند 600 میلیمتری به احتمال اینکه شاید به قدرت بزرگنمایی بالای آنها نیاز داشته باشند موافقند.
عدسی های آینه ای جانشین مناسبی برای عدسی های بلند ، مخصوصا اگر به خاطر هزینه محدودیت داشته باشید، می باشند. ساختار این عدسی ها با ساختار تلسکوپ های انعکاسی مشابه است. آنها به کمک عوامل عدسی نور منعکس شده از آینه ها را دو برابر می کنند و سپس این نور وارد عدسی می شود. یعنی اینکه طول عدسی می تواند تا نصف تقلیل یابد که در این صورت حجم و وزن عدسی نیز کاهش یافته و حمل آن آسان می شود. ساختار عدسی آینه ای هزینه تولید آن را پایین می آورد و می توانید آنها را ارزان تر از عدسی های بلند خریداری کنید.
معایب:
این معایب تا اندازه ای در پی بعضی ناتوانی های این عدسی ها حاصل می شود. نخست اینکه ساختار غیر عادی آن موجب می شود که یک دیافراگم ثابت- معمولا دیافراگم
f 8 یا f 11- داشته باشد.این خصوصیت موجب می شود که تصویر منظره یاب آن تاریکتر- مخصوصا در شرایط نوری ضعیف- بوده و امکانات عکاسی را تا اندازه ای محدود کند.
دو ایراد دیگر نیز دارند که باعث می شود تصویر از وضوح بهتری برخوردار نباشد- یعنی عدسی ها در معرض مشکل آستیگماتیسم و عدم تطابق کانونی قرار می گیرند. اما روی هم رفته قدرت بزرگنمایی حجم، وزن و قیمت پایین عدسی های آینه ای در مقایسه با قدرت بزرگنمایی حجم، وزن و قیمت بالای عدسی های بلند ایده آل است.
 
مورد استفاده عدسی های سریع به کاستن عمق میدان وضوح تصویر محدود نمی شود. آنها همچنین در شرایط نوری کم عملکرد بسیار خوبی دارند، برای اینکه با وجود میزان گشادگی دیافراگم بیشتر می توان از سرعتهای بالاتر شاتر استفاده کرد.
وقتی عده ای مجبور می شوند برای عکاسی از فلاش یا از فیلم سریع با دانه بندی درشت استفاده کنند، در این شرایط، با عدسی سریع می توانید با استفاده از نور موجود صحنه عکاسی کنید.
میزان گشادگی دیافراگم بیشتر برای عکاسی مستند و خبری مفید است. شاید بعضی وقت ها مجبور باشید در شرایط نوری ضعیف دوربین را بدون استفاده از سه پایه در دست گرفته یا از فیلم های کند یا متوسط استفاده کنید. در این شرایط هم میزان گشادگی دیافراگم بیشتر کمک می کند. امکان استفاده از سرعت های بالای دوربین به این معنی است که می توانید از موضوعات متحرک به راحتی عکس بگیرید و میزان لرزش دوربین هم به حداقل می رسد.
درجه
F
میزان گشادگی دیافراگم مقدار نور رسیده به سطح فیلم را کنترل می کند. درجات f برآورد میزان گشادگی دیافراگم نیست بلکه ارزش عددی حاصل از تقسیم فاصله کانونی عدسی بر قطر دیافراگم است.
انتخاب این ارزش عددی نشانگر این است که میزان گشادگی دیافراگم ها در عدسی های متفاوت ثابت است. اگر دیافراگم 8 را در عدسی 500 میلیمتری انتخاب کنیم میزان گشادگی دیافراگم آن برابر با میزان گشادگی دیافراگم 8 عدسی 50 میلیمتری است. با وجود این در هر دو عدسی نور دقیقا به یک اندازه به سطح فیلم می رسد.
این به خاطر فاصله کانونی بیشتر عدسی بوده و میزان بزرگ نمایی موضوع بیشتر می شود، یعنی نور بیشتری به سطح می تابد. بنابراین برای دریافت نور با همان شدت، عدسی بلندتر باید نور بیشتری را از خود عبور دهد. بنابراین میزان گشادگی واقعی دیافراگم باید بیشتر باشد.
  

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:دنیای عدسی ها , :: 15:8 ::  نويسنده : حیدرپناه